woensdag 25 mei 2011

Diekert

Gelijk maar even verklaren waarom ik te vinden ben onder de naam diekert.blogspot.com. Dan hebben we dat ook maar gehad. Kan me namelijk zo voorstellen dat het vragen oproept....

Mijn opa en oma Vehof woonden op een boerderij tussen Delden en Goor, op het nog altijd prachtige Zeldam. Op het vroegere Twentse platteland was het gebruikelijk dat de bewoners van een boerenerf de naam of bijnaam kregen van dat erf. En je raadt het al, de (bij)naam van het boerenerf van mijn grootouders was Diekert. En nu, een aantal generaties later, worden mijn famieleden en ik nog steeds aangesproken met deze naam. Dan kijkt men mij diep in de ogen en wijs knikkend komen dan de volgende woorden: 'Ie kun't wa zeen, ie bint 'n echt'n Diekert!'
En weet je wat? Daar ben ik trots op! Ik ben een échte Diekert. En niet zomaar één, nee, ik bun d'r ene van Diekert's Bakker. Want mijn opa was ook nog eens bakker. Mooi hé?

Inmiddels lopen er vele Diekertjes rond. Waarom het erf van opa en oma die bijnaam had, daar kan ik helaas nog niet achterkomen. Maar mooi is het wel en ik ga die naam in ere houden. En voilà, daar hebben we de reden van mijn blognaam! Tot zover deze geschiedenisles.....

1 opmerking:

  1. Hi Ann!

    Ik kwam na wat speurwerk over het verleden van mijn eigen opa op jouw blog terecht en zou je graag een mailtje sturen. Waar kan ik je op bereiken? :)

    Groetjes,
    Jolien

    BeantwoordenVerwijderen